Wednesday 25 July 2018


                        ගීත විචාරය



ගුණදාස කපුගේ ගායන ශිල්පියා ගායනා කරන අමරණීය ගීතයකි. නින්ද නැති රැයේ ගීතය කිසිදාක එක් නොවන ප්‍රථම ප්‍රේමයක අවසාන හෝරා කිහිපයක හැගීම් මෙලෙස වචන බවට පත් කරන්නේ රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ ශුරින් විසින් ය. මෙය පළමු වරට පටිගත කරන ලද්දේ 1976 දී පමණ ය . මෙම ගීතය ගුණදාස කපුගේ මහතා සරල ගී වැඩසටහනක ගායනා කර තිබු නමුත් ඒ තනුව සහිත ගීතය එතරම් ජනප්‍රියත්වයක් ලබා නොගත්හ . පළමු පටිගත කිරිමෙන්ම මෙම ගීතය ඉවත් විය .මෙම ගීතයේ අරුත් පුන් ස්වභාවය නිසා මෙම ගීතයට හා රත්න ශ්‍රී විජේසිංහයන්ට සාධාරනයක් ඉටු කිරීම සදහා ගුණදාස කපුගේ ශුරීන්ම තනු නිර්මාණය කරමින් නින්ද නැති රැයේ ගීිතය නැවත වරක් 1985 දී නැවත වරක් පටිගත කරනු ලැබූහ. මේ ගීතය පටිගත කළ වසරේ සිට පිට පිටම අවුරුදු 3ක් ලංකාවේ ජනප්‍රියම ගීත දර්ශකයේ පළමු තැන ගන්නට සමත් විය.
                                             මෙම තනු දෙකම ආසන්න වශයෙන් සමාන තනු දෙකකි . පළමු හා දෙවන ගීතය අතර ලය වෙනස නිසා අලුත් ගීතයේ අරුත දෙගුන තෙගුන වි තිfබි . 
                      මෙම ගීතය ප්‍රථම  ප්‍රේමයෙන් වෙලී සිටි යුවලක්  වෙන්ව යන මොහොතක ඇතිවන චිත්තවේග අනුසාරයෙන්      නිර්මානය වු ගීතයකි . මුලු ගීතයම රචනා වි තිබෙන්නේ පරිසරය අනුසාරයෙනි . එබැවින් මෙම ගීතය ජනයාගේ හදවත් වලට කිදා බැසීමට තරම් සමත් විය. රචකයා ප්‍රේමවන්තයාට ආරූඪ වී රචනා කරන ලද මෙම ගීතය ගුණදාස කපුගේ ගායන ශිල්පියාගේ හඩින් ගීතය වර්ණවත් වී තිfබි . 

          නින්ද නැති රැයේ සද කදුළු මීදුමේ 
          හැංගිලා හඩන්නේ ඇයි ද ප්‍රථම ප්‍රේමයේ 
          තාරුකා දියේ ගිළී නිල් එළිය නිවේ 
          වැහි  බිංදු වැfටිවී රෝස පෙති කඩා හැලේ 

එදා වැසිබර දිනයකි . වැසිබර දිනයේ පරිසරයේ සිදුවන වෙනස්වීම් පිළිබදව මෙහිදී රචකයා කියාපාන්නට උත්සාහ ගෙන ඇති අයුරු පද පෙළ දෙස බැලු බැල්මට පෙනෙන්නට තිබෙන බව දක්නට ලැfබි . නමුත් අපට නොදෑනීම එම පරිසරයේ වෙනස්කම් ප්‍රථම ප්‍රේමයෙන් වෙන්ව යෑමට වෙර දරන පෙම්වතියක් තුළ ඇතිවන වෙනස්කම් වලට උපමා කිරිමට රචකයා සමත්ව තිබෙන බව යටි පෙළින් අර්ථ ගැන්වේ .  

         නින්ද නැති රැයේ සද කදුළු මීදුමේ 
         හැංගිලා හඩන්නේ ඇයි ද ප්‍රථම ප්‍රේමයේ  





  මෙහිදී රචකයා පවසන්නේ , නින්ද  නැති පාලු රාත්‍රියක මේ සද මීදුමට මුවාවෙලා හැංගිලා ඉන්නවා . මේ වැහි බිංදු පොළොවට වැටෙන විට පෙම්වතා අසන්නේ , ඇයි සද මේ ප්‍රථම ප්‍රේමයේ දී හැංගිලා හඩන්නේ යැයි රචකයා පවසන ආකාරයට අහසින් වැටෙනා වැහි බිංදු සද හඩනා විට වැගිරෙන කදුළු fවි . සද නැමති ඔබ වෙත කදුළු නැමති මීදුමේ සැගවිලා හැංගිලා අඩන්නේ ඇයි කියා පෙම්වතා තම පෙම්වතියගෙන් විමසයි . සද යන වචනයෙන් පෙම්වතියගේ මුහුණේ සුන්දරත්වය වර්ණනා කිරිමට පෙම්වතා අමතක කර නොමැත . මොකද පෙම්වතාට අවශ්‍ය වී ඇත්තේ තම පෙම්වතියව සිනා මුසු මුහුණින් තබා ගැනිමටය .
              
මෙහි සංගීතය ගැන කතා කිරිමේදී වැහි බිංදු වැfටිවී යන පදය අවසන් වන අවස්ථාවේ වැසි බිංදු වැටිම සංගීතය තුළින් අපුරුවට නිර්මාණය වී තිfබි . 

    තාරුකා දියේ ගිළී නිල් එළිය නිfවි 
    වැහි බිංදු වැfටිවී රෝස පෙති කඩා හැලේ 

   මෙම පද පේළී මගින් මේ දෙදෙනා සිටින්නේ දිය කඩිත්තක් අභියස බවත් ඇතැම්විට කළින් හමු වී ඇති ස්ථානයක් විය හැකිය . මේ දෙදෙනා බලා සිටින විට දිය කඩිත්තේ නිසල බව තුළින් පෙනෙන තාරුකා වැසි බිංදු වැටිම නිසා දියේ ගිළී නිල් එළිය නිවී යන ආකාරය දකින්නට ලැfබි . මෙය පෙම්වතිය හඩනා විට තමාට සිසිල දුන් නිල් තාරුකා එළියක් මෙන් වු දෙනුවන කදුළු දියේ ගිළී ප්‍රබෝධමත්භාවය නැති වී යෑමට උපමා කර තිfබි . 
  වැසි බිංදු කඩා හැලෙන අතර තුර රෝස මල්වල පෙති උඩට වැටෙනා වැසි බිංදු බර වැඩිකමට රෝස පෙති බිමට කඩා හැලෙන අතර මෙය පෙම්වතියගේ කදුළු දෙකොපුල් දිගේ ගලාවිත් රෝස වන් වු දෙතොල් පෙති මතට වැටි මලානික වන සිදුවීමක් සිතේ මැවේ . මෙහි දී රෝස පෙති කඩා හැලේ යන පදයෙන් මේ කදුළු ඔබට බර වැඩියි . මේ කදුළු වලට ඔබ සුදුසු නැත යන අදහසක් ද ගම්‍ය වේ . මේ පද පේළී මගින් පෙම්වතියගේ වත සම්පුර්ණ චිත්‍රයක් රසිකයාගේ සිතේ මැවීමට දක්ෂ ලෙස පද රචනය සමත් වී තිfබි . 

   කිළිපොලා සැළී යම්න්  නොහිම් සීතලේ 
   තුරුලුවෙමී දෙනෙත් පියා ඔබගේ උණුසුමේ 

  මෙම පද මගින් දක්වන්නේ එළිමහනේ දොළ ළග සිටින මේ දෙදෙනා වැස්සට තෙමෙනවා පමණක් නොව ඇග කිලිපොලා යන තරම් සීතලක් දැනෙන බව රචකයා පවසයි . මෙම දෙදෙනාගේ ප්‍රේමය අවසන් කොට වෙන්ව යන තීරනාත්මක අවස්ථාව කෙමෙන් කෙමෙන් ලංවන නිසා සීතල වැඩිපුර දැනෙන්නට පටන් ගනියි .




මෙම පද පේළී මත සැගවුණ අරුතක් ඇත . නොහිමි සීතලේ  යන පදයෙන් නොහිමි දුකක් ඇති වෙනවාය යන අදහසක් ද මෙයින් ගම්‍ය වේ . නමුත් එය පෙම්වතියට අගවන්නේ සීතලයි යනුවෙනි. එය ගායකයාගේ හඩින් ගම්‍ය වේ . සීතල නිසාම නැත්නම් ඊටත් වඩා දුක නිසාමත් ආදරය වැඩි නිසාත් පෙම්වතා දෙනෙත් පියාගෙන පෙම්වතියගේ උණුසුමේ තුරුලු වෙමින් ඇයගේ උණුසුම ලබමිනි . මෙමගින් රචකයා කියන්නට උත්සහ ගෙන ඇත්තේ දුකත් සීතලත් ඔබගේ උණුසුම නිසා තුනී වන බව නොවේ ද ? මෙම පද පේළී මගින් අතිශය සංවේදී බවක් නැත්නම් විරහ වේදනාවක් රසිකයාගේ සිත තුළ ජනිත කිරීමට රචකයා සමත්ව තිfබි .

  ජීවිතය ඉතින් අපේ සිහිනයක් නොවේ 
  හෙට උදේට අවදි වී යා යුතුව තිfබි

මේ පද පේළි මගින් කව්යා පවසන්නේ මේ අවස්ථාව අපි රැ මැදියම දුටු සිහිනයකි. එනමුත් සිහිනයක් වුනාට අපේ ජීව්තය සිහිනයක් නොවේ. හෙට උදේම මේ සිහිනයෙන් අවදි වී අපි යන්නට ඕනේ. එනම් පෙම්වතා පෙම්වතියට පවසන්නේ මේක ජීව්තය දැක්ක අනෙක් සිහින මෙන් නපුරු සිහිනයක් මෙන් හිතලා අමතක කරන ලෙසය. ජිව්තය ලෙස පවසන්නේ එක නපුරු හීනයකට නොවේ. හෙට උදේම අවදි වී යායුතුව තිfබි යන පදයෙන් සිහිනය ඉවර වුන ගමන් එනම් හෙට උදේම අවදි වූ ගමන් තවදුරටත් ජීවිතය ගෙවන්නට සිදු වෙනවාය යන අදහස ලබා දෙයි. මෙහිදී විශේෂයෙන් ලබා දෙන පණිවිඩය වන්නේ මුලු ජීවිතයම කියන්නේ මෙවැනි එක් අවස්ථාවක් නොවේ . 

 රැය ගෙවේ සදත් නිවේ දුරයි ජීවිතේ 
 ඉතින් අවසරයි මගේ පුංචි කුමරියේ 

   රැය ගෙවේ . සදත් බැස යයි . අපිට ජීචිතේ තව දුර යන්න ඇති බව පෙම්වතාට ආවේශ වු රචකයා පවසයි . රැය යන වචනයෙන් මෙම අදුරු සිදුවීම් නිරූපනය කරයි . මෙහි දී පෙම්වතා පෙම්වතියව ආමන්ත්‍රණය කර විමසන්නේ මට යන්න අවසරයිද කියා ය . මෙහි පුංචි කුමරියේ යනුවෙන් ආමන්ත්‍රණය කිරිමෙන් හා  ගායන විලාශයෙන් පෙම්වතියට ඇති ආදරය ගැන යම් වැටහීමක් ලබා ගැනීමට රසිකයාට අවකාශ සැලසේ . 

   කටුවලට දෙතොල් තියා මලක් නැති ගසේ 
  සිඹිමි එකම හාදුවයි සොදුර ඒ මගේ    





මෙම පද පේළී මගින් පෙම්වතියට ඇගේ අනාගතය සාර්ථක වන්නට සුභ පතනවා යන්න එනම් මලක් නැති ගසේ මලක් පීදේවා යන ප්‍රාර්ථනය සිදුකරයි . මෙම පද පේළි දෙක සදහා විවිධ ආකාරයේ තේරුම් රැසක් සහිත බව හදුනා ගත හැක . එනම් බහු අර්ථ පද පෙළකි . මෙහිදී මල දරුවෙකුට සමාන කළ හැකිය . එනම් දරුවෙකු නැති ඔබට දරුවන් හදා සතුටින්  ජීවත් වීමේ  වාසනාව ලැfබිවා යන්න ප්‍රාර්ථනය ද ගෙන දෙයි .  කටු වලට දෙතොල් තියා  යන පද පේළීයෙන් වෙන්ව යෑමට ඇති අසිරූතාවය සදහන් කරයි . සිඹිමී එකම හාදුවයි යන පදයෙන් මේ තමයි මගේ එකම ප්‍රාර්ථනය ඒක බව පවසා සිටියි . මෙම ගීතය ආනන්දයෙන් නැත්නම් වින්දනයෙන් ආරම්භ වී ප්‍රඥාවෙන් අවසන් වන ඉතාමත් ආකර්ෂණීය ගීතයකි . 

  පෙර සදහන් කළ පරිදි මෙම ගීතය සදහා එකිනෙකට වෙනස් සංගීත රටා සහ තනුවක් යොදා ගනිමින් දෙවාරයකදී පටිගත කර ඇත . ප්‍රථම ගීතය එතරම්ම රසික ජනාදරය දිනා නොගත් නිසාත් ගීතයේ අර්ථපූර්ණකම නිසාත් ගීතයට වැඩි සාධාරණයක් සංගීත නිර්මාණය තුළ තිබිය යුතු බව කපුගේ මහතා විශ්වාස කිරීම හේතු විය . දෙවන පටිගත කිරිම තුළින් මෙම ගීතයට සිය දෙවන අමරණීය උපත ලැබිණ . 

  නින්ද නැති රැයේ මෙම ගීතය විරහ ගීතයක් වුව ද එම ගීතය තුළින් ව්‍යංගාර්ථයෙන් පෙම්වතාත් පෙම්වතියත් අතර තිබු ආදරය ,සෙනෙහස ව්‍යංගාර්ථයෙන් ඉදිරිපත් කිරීමට සමත් වී තිfබි . 























    










                                             


        

                      


No comments:

Post a Comment